Brzdový systém auta sa skladá z viacerých súčastí, pričom tou najcitlivejšou a teda aj tou, ktorú budete (s výnimkou brzdovej kvapaliny) meniť najčastejšie, sú brzdové platničky. Ako rozpoznať, že už sú opotrebované?
Kontrolka, či indikátor na samotných platničkách
Najjednoduchšie to majú tí, ktorých autá sú vybavené kontrolkou, ktorá opotrebovanie brzdových platničiek a potrebu ich výmeny signalizuje. Ako vyzerá? Ide o kruh, okolo ktorého sú zľava aj sprava tri malé obdĺžniky. Ak začne svietiť, je čas na návštevu servisu a nové brzdové patničky.
Nie každé auto však má takúto kontrolku. Sú tu teda aj iné spôsoby, ako zistiť, že brzdové platničky už sú opotrebované. Niektorí výrobcovia dávajú na svoje platničky malý kovový nástavec, ktorý spôsobuje pískanie alebo škrípanie v prípade, že platničky už sú príliš opotrebované. Ak však tieto zvuky po niekoľkých zabrzdeniach ustanú, nebolo to spôsobené týmto indikátorom, ale pravdepodobne tým, že platničky boli vlhké. Ak však zvuky pretrvávajú, rozhodne to bude znakom opotrebovaných brzdových platničiek.
Počúvajte a pozerajte
A čo robiť, ak vaše auto nemá kontrolku opotrebovania brzdových platničiek a nemáte ani platničky, ktoré majú spomínaný indikátor? Aj vtedy sa môžete riadiť ušami. Ak pri brzdení počujete tichý a hlboký zvuk podobný brúseniu, či dunivému vrčaniu, mali by ste čo najskôr navštíviť servis. Môžu to totiž spôsobovať platničky, ktoré sú opotrebované do takej miery, že hrozí aj poškodenie ďalších dôležitých autodielov.
Lepšie ako čakať na takýto „havarijný“ stav, je pravidelne vizuálne brzdové platničky kontrolovať, napríklad pri každom prezúvaní pneumatík. Keď sú totiž kolesá preč, na brzdové platničky je celkom dobrý pohľad a dá sa skontrolovať ich hrúbka, resp. hrúbka trecieho materiálu. Tá by mala byť minimálne 7 mm.
Zdroj obrázka:
Autor: PongMoji / Shutterstock.com